Belajar dan Berbagi

Minggu, 11 September 2016

Puisi Untuk Ibu

Puisi ini untuk Ibuku tercinta yang telah tiada....



Tubuhmu kaku..
Matamu kaku..
Mulutmu membisu..
Nafasmu terhenti sudah..

Aku tahu..
Ibu telah pergi ke alam sana..
Yang tak pernah ada dalam bayanganku..
Juga ku dengar bisikan..

Oh Ibu..
Tak lama ibu telah terkubur ditanah merah..
Hanya sendiri..
Dukaku ibu pasti tau menjalar sekujur tubuh..
Biarlah ibu pulanglah dengan tenang.
Pernah aku ditegur
Katanya untuk kebaikan
Pernah aku dimarah
Katanya membaiki kelemahan
Pernah aku diminta membantu
Katanya supaya aku pandai
Ibu…..
Pernah aku merajuk
Katanya aku manja
Pernah aku melawan
Katanya aku degil
Pernah aku menangis
Katanya aku lemah
Ibu…..
Setiap kali aku tersilap
Dia hukum aku dengan nasihat
Setiap kali aku kecewa
Dia bangun di malam sepi lalu bermunajat
Setiap kali aku dalam kesakitan
Dia ubati dengan penawar dan semangat
Dan Bila aku mencapai kejayaan
Dia kata bersyukurlah pada Tuhan
Namun…..
Tidak pernah aku lihat air mata dukamu
Mengalir di pipimu
Begitu kuatnya dirimu….
Ibu….
Aku sayang padamu…..
Tuhanku….
Aku bermohon padaMu
Sejahterakanlah dia
Selamanya…..

Aku Rindu Ibu
Oleh : Abdul Holikul Anwar

Sebelas tahun tlah berlalu
Satu dekade tlah dilalui
Aku rindu Padamu
Rindu....
Sangat sangat  rindu

Tapi apa daya
Kau tlah tlah tiada
Kau tlah kembali padaNya

Ibu.....
Aku rindu
Putramu ini sangat rindu padamu
Rindu akan kasih sayangmu
Rindu canda tawamu
Rindu bimbingan serta nasihatmu
Untuk menjalani kerasnya kehidupan ini

Dahulu semasa kau ada
Aku tak bisa memberimu apa apa
Kini setelah kau tiada
Aku masih tak bisa memberimu apa apa
Hanya seuntai doa yang bisa ku kirimkan untukmu
Semoga kau bahagia
Damai sejahtera disisiNya
Selamanya

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Puisi Untuk Ibu